Söndag och fars dag
Idag är det söndag och inte vilken söndag som helst, utan fars dag. En dag som uppmärksammar alla pappor och det fantastiska jobb som de gör i sina barns liv. En dag där vi får hylla och uppmärksamma våra pappor, antingen i det lilla eller det stora.
Vi i min familj har aldrig gjort något stort över det här med mors- eller fars dag utan vi har alltid håll oss till det lilla. Vi brukar höras av på telefon, men inget mer än så. Vi har väl gjort våra försök, men det har liksom inte passat oss som familj och för mig så har den "tradition" som vuxit fram under åren blivit en bra sak. För våra mammor och pappor ska ju inte bara hyllas denna dag, utan de förtjänar en tanke vareviga dag oavsett om de finns med oss här på jorden eller om de är änglamammor eller änglapappor!
 
Det kan i och för sig bli något extra lite festligt till kaffet här hos oss i min lilla närmaste familj, men det beror mer på att jag älskar att baka och just idag så passade jag på att ta vara på en del av de "rester" som blev efter helgens tårtbakning.
Lite nytänkande utifrån något gammalt resulterade i en sorts bakelse som jag i skrivande stund skulle vilja namnge som Mandel- och vaniljdröm med hallon, en bakelse med lite sega mandelbottnar fyllda med vaniljkrämgrädde och hallon med lite spritsad mörk choklad på toppen och pudrade med kakao. En enkel och snabb bakelse som lätt går att variera med olika bär eller frukter och vill man inte ha en vaniljkrämgrädde går det jättebra att byta ut det mot vanlig grädde. Variera efter smak och tycke!
 
 
Mandel- och vaniljdröm med hallon 
4 stycken
 
Botten
  • 70 gr äggvita
  • ½ dl strösocker
  • ¾ dl mandelmjöl
  • 2 msk maizenamjöl
Vispa äggvitorna till ett hårt vitt skum.
Blanda samman ströcker, mandelmjöl och maizenamjöl i en bunke.
Vänd försiktigt ner blandningen i äggvitorna.
Spritsa 8 rundlar, ca 8 cm i diameter, på ett bakplåtspapper som du lagt på en plåt.
Grädda rundlarna mitt i ugnen, 170°, i ca 20 minuter.
Låt dem svalna på plåten.
 
Vaniljkrämsgrädde
  • 2 dl vaniljkräm, pulver eller egengjord, recept hittar du här
  • 2 dl vispgrädde
Vispa grädden ganska fast och blanda ner vaniljkrämen och rör tills det blir en jämn kräm.
 
Dekoration
  • ½ dl hallon
  • ca 25 gr smält mörk choklad
  • kakao
Montering
 
Lossa fyra av bottnarna från pappret och lägg på ett fat.
Spritsa eller klicka ut vaniljkrämsgrädde på alla fyra rundlarna.
Tryck ner några hallon på varje rundel.
Lossa de sista fyra rundlarna och lägg dem som lock på vaniljkrämsgrädden.
Spritsa över den smälta chokladen.
Pudra över lite kakao.
 
 
 
 
Här ska vi snart avnjuta middagen som idag fick bli pulled pork. Det är så smidigt att sätta in den i ugnen och så sköter den sig helt själv under hela dagen och jag kan gå och pyssla med vad jag vill. Idag serverar jag den med tacobröd, sallad, tomat, gurka, majs, creme fraiche och rödlök. Och det bästa av allt är att det blir så mycket så att det blir till middag imorgon också!
 
Ta hand om dig!
#1 - Tess

De ser verkligen underbart goda ut! :D

Svar: Ja min man var mer än nöjd. Det gick visst ner två bakelser hos honom idag. Det är ju ett gott betyg! 😊Ha det gott!
Viktoria Grönqvist Alvin