Julen är här?
Jag vet inte om det är jag som tycker att det är så eller om det verkligen fylls på i butikerna med julpynt bara tidigare och tidigare för varje år. Nu har det inte ens varit Halloween och Allhelgona men redan står tomtarna på tröskeln och trampar och vill komma in och har gjort så nu ett tag. Det är nästan så att tomtefar ger benrangel en höfttackling bara för att få vara först in och bosätta sig längst tid.
 
Jag är lite pessimistisk och fundersam kring det här att släppa in julen så pass tidigt på året som vi gör. Nu har jag inget emot själva högtiden, men det känns som om det inte får vara den tid på året som det är utan allt ska ligga både en och två steg före hela tiden. 
Det kan jag tycka är lite synd då jag är en människa som kan tycka att det är mysigt att julpynta men tröttnar rätt så fort på det. Jag tycker att det är hur skönt som helst att få jula ut och dammsuga upp granbarren så fort som bara går. Kan bli strax efter nyår ibland.
 
Att sedan gå runt i butiker i mitten av oktober och överrösas av tomtar och julkulor kan ge mig stora skälvan. Var man än tittar så är det en röd luva och ett vitt skägg som syns eller julgransglitter som hänger metervis i alla möjliga färger i rad efter rad, allt för att vi ska lockas att köpa mer och mer för varje år.
Jag har själv varit där i det stora konsumtionsträsket vad det gäller jul och alla attiraljer som hör till. Visst jag handlar fortfarande men nu så handlar jag inte en massa olika saker utan det ska verkligen vara något som jag vill ha och är tidlöst så att det kan användas från år till år. 
Som det är nu så tror jag att vi har en så där fyra, fem stycken banankartonger fyllda med pynt samt lite extra smålådor och kassar med julsaker. Och för varje år så pyntar jag mindre och mindre. Någon mer än jag som har det så?
 
 
 
Just nu så dimper det ner den ena inredningstidningen efter den andra som är fyllda av julreportage. Snöiga granar och paket i stora högar och i vrårna står tomten och tittar så förnöjt på alltihopa. 
Visst tycker jag att det är mysigt att sitta och bläddra i dem och visst blir jag sugen på att börja pynta och dona inför jul, men än så länge får det dröja ett tag till innan det blir glögg, pepparkakor, julmusik eller tomtar här i vrårna. Midnatt råder... i sinom tid.
 
Ta hand om dig!