Daimsnittar och höstens första brasa
Jag älskar när jag sätter mina rubriker. Ibland känns de så innehållsfattiga och torra, enkelspåriga och tråkiga, sprudlande och positiva eller som idag väldigt spretande. Men för att på något sätt "förklara" mig för er som inte har förstått, vilket jag absolut kan förstå då jag är en person som ofta säger saker som ska läsas mellan raderna, eller ni nytillkomna läsare att den här bloggen handlar om mig, mitt liv och vad som händer mig (och ibland får mina närmaste vara med på ett hörn vare sig de vill eller inte) och det är ju precis så livet är. Lite innehållsfattigt och torrt, enkelspårigt och tråkigt, sprudlande och positivt eller spretande, men det är bara den inledande delen och allt som oftast så blir det en knasig blandning av det mesta där jag hittar glädjeämnen i det lilla eller mindre roliga. Jag lever på det mottot att det alltid finns något positivt att se och uppleva och att det går att hitta guldkanten i vardagen bara man vill!
 
Jag ska erkänna att söndagsångesten har smugit sig på lite grann hos mig idag och för att hålla den borta så mycket som möjligt så är det bästa att sysselsätta sig med allehanda ting. Då vädret inte har tilltalat mig idag så fick det bli innesysslor av varierande slag och som ni förstår av rubriken en omgång med daimsnittar.
Jag resonerar så här vad det gäller bakning, att har man ett favoritrecept på någon sorts kaka så finns det oändligt många möjligheter att variera det kanske bara genom att tillsätta någon ingrediens eller byta ut något gott mot något annat gott. Bara våga och expremintera så mycket du bara kan, det värsta som kan hända är att det inte går att äta och det är ju inte hela världen det, för då är det bara att försöka igen men på ett annat sätt! Precis det gjorde jag idag, bytte ut något gott mot något annat gott och då blev det gottigottgott.
 
 
Daimsnittar 
ca 30 stycken
  • 100 gr mjukt smör
  • 1 dl strösocker
  • 2 msk ljus sirap
  • 2¼ dl vetemjöl
  • ½ tsk bikarbonat
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 dubbeldaim, hackad
Rör smör, strösocker och sirap till en smidig massa.
Blanda vetemjöl, bikarbonat och vaniljsocker i en bunke.
Rör ner mjölblandningen i smeten.
Tillsätt den hackade daimen och blanda väl.
Dela degen i två delar och rulla dem till längder.
Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och platta ut dem lätt med handen.
Ta sedan en gaffel och tryck gaffelränder på dem på tvären.
Grädda längderna mitt i ugnen, 175°, i ca 12 minuter.
Ta ut plåten och skär längderna i lagom breda snittar när de fortfarande är varma.
Låt dem svalna på plåten.
 
 
 
 
 
 
 
Dessa snittar är goda som de är men kan med fördel skäras ganska smala för att serveras till vaniljglass och ljumma jordgubbar. Riktigt smaskigt kan jag lova!
 
 
Lite grått och ruggigt ute idag så vi har passat på att tända upp i kaminen för första gången denna höst. Det är allt bra mysigt att sitta här och lyssna på det där karaktäristiska knäppandet och sprakandet från veden och värmen som strömmar ut är la för go´! Risken är att jag blir sittandes här länge i värmen och att det kanske inte blir så mycket mer gjort här idag, vilket inte riktigt skulle passa in i mina planer för dagen. Det finns ju tyvärr en del måsten som behöver att göras när det är helg för att det ska slippas tas om hand mitt i veckan då det är fullspäckat ändå. Men vi får väl se om jag inte kan sno åt mig en liten stund framför brasan lite senare idag. Hur ska du tillbringa resten av dagen och kvällen?
 
Ta hand om dig!
#1 - NORRSKEN EMMISH

så smarrigt med daimkakor =)

ha en bra måndag
kramizz

Svar: Ja verkligen! Det slank ner ett par i eftermiddag också! Detsamma till dig!
Viktoria Grönqvist Alvin

#2 - Amanda Jona [FOTOGRAF]

Alltså åh vad jag håller med! Det finns alltid något positivt i tillvaron, det gäller bara att tänka positivt också :)

Svar: Absolut! Visst är det så! Ha det gott!
Viktoria Grönqvist Alvin