Fördelen med torsdag...
... är att det är snart helg, så den där go'a fredagskänslan har börjat att krypa lite i kroppen. 
Den här helgen har vi inte planerat något mer än att bara vara hemma. En skön och lugn hemmahelg där vi ska gräva ner ett par äppleträd i trädgården som jag var och inhandlade nu tidigare i veckan.
 
I vårt förra hus, Vilan, så var vår trädgård berikad med sju äppelträd och alla var av olika sorter medan här på Åkerdala så finns det tyvärr bara ett endaste päronträd. Detta päronträd är gammalt och lite skruttigt men får hänga med så länge det bara kan. Vi har dock saknat möjligheten att kunna skörda våra egna äpplen dels för att bara äta men även så att det finns möjlighet att baka en kaka eller paj när andan faller på. Närodlat är ju faktiskt bäst!
 
 
Fördelen med alla dessa träd på Vilans trädgård med alla de sju sorterna var att vi hittade våra favoriter. Håkan gillade James Grieve och jag gillade Cox Orange bäst så eftersom vi redan innan hade bestämt att vi skulle plantera två träd så fick vi de sorter som vi gillade bäst. Då blev det ju inget "tjafs" om det, eller vi som aldrig bråkar skulle nog verkligen inte bråka om ett par äppelträd!
Så nu blir det att plocka fram armmusklerna i helgen, och spaden förstås, så vi får ner dem i jorden så de hinner att rota sig innan vintern kommer.
 
 
 
Till våren är jag sugen på att plantera både ett plommonträd och ett körsbärsträd, men vet inte riktigt vilka sorter jag ska välja. Jag har ju några månader på mig att välja, vilket jag tror är bra då jag behöver stöta och blöta beslut ibland lite längre stunder.
Vi är inte några riktigt blomrabattmänniskor min man och jag men jag gillar när man kan ha det lite lummigt och grönt i trädgården. Så vad passar då inte bättre än att plantera träd som man har både nytta och nöje av. 
En av mina ambitioner här i livet, eller kanske skulle nämna dem som drömmar, är att kunna få lite grönare fingrar så att jag skulle kunna få en mer blomstrande trädgård. Men så länge jag känner att det inte riktigt är där än så får det där med blommor och blomsterlökar ligga på is så länge. Plötsligt en dag kanske det händer och då mina vänner kommer jag att krypa runt på knäna här på Åkerdala och påta i trädgården så att det bara yr omkring mig! Drömma går ju!
 
Ta hand om dig!