Prinsesstårta a´la kaktusar och dinosaurie
Att baka barntårtor kan vara bland det roligaste som finns, men samtidigt det mest frustrerande. Barn har oftas väldigt specifika önskemål och kombinationer som inte hör till det vanligaste på denna jord. 
Exakt en sådan önskan inkom till mig häromdagen där önskemålen var som i min rubrik, kaktusar och dinosaurier, tårtan skulle vara grön och vara en prinsesstårta. Utmaning? Javisst! Omöjlighet? Absolut inte! Men det krävdes en hel del planering och framförallt fundering över hur jag skulle kombinera alla dessa önskemål till något som liknade något mer än ett totalt kaos.
 
På kuppen lärde jag mig en hel del som att en äkta prinsesstårta INTE ska innehålla sylt utan den ska fyllas med bär och inget annat. Jag har hittat ett nytt recept på prinsesstårtefyllningarna där jag fick baka på enbart vikt, vilket gav ett fantastiskt resultat, samt att jag har verkligen fått öva på min modellering i sugarpaste då det var första gången jag gjorde både dinosaurie och kaktusar. Visst finns det en hel del kvar att önska vad det gäller tekniker och dylikt, men summa sumarum så är jag överlag nöjd med det resultatet som blev och jag hoppas att födelsedagsbarnet fick samma känsla.
 
 
Prinsesstårta 
12 personer
 
Tårtbotten
  • 4 ägg
  • 2 dl strösocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 dl potatismjöl
  • 1 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker riktigt pösigt.
Blanda potatismjöl, vetemjöl och bakpulver i en bunke.
Vänd försiktigt ner mjölblandningen i smeten.
Häll smeten i en smord och mjölad springform, 24 cm i diameter.
Grädda botten i nedre delen av ugnen, 175°, i ca 30-35 minuter.
 
Vaniljkräm
  • 500 gr mjölk
  • 2 st vaniljstänger. delade
  • 120 gr äggulor
  • 125 gr strösocker
  • 40 gr maizena
  • 50 gr smör
Koka upp mjölk, de delade vaniljstängerna och 50 g av sockret.
Tag från värmen och låt stå 5-10 minuter.
Plocka upp vaniljstängerna och skrapa ur alla frön.
Vispa äggulorna, resterande av strösockret samt maizena så det blir luftigt.
Vänd ner i vaniljmjölken.
Koka upp vaniljkrämen under omrörning och låt koka i ett par minuter tills den tjocknar.
Tag bort kastrullen ifrån värmen.
Blanda ner smöret och sila krämen genom en finmaskig sil.
Kyl vaniljkrämen.
 
Till montering
  • 1 l vispgrädde
  • ca 300 gr frysta hallon
  • 600 gr marsipan, färgad i valfri kulört
  • ca 300 gr sugarpaste
  • pastafärg
  • ev. florsocker
Montering
 
Dela tårtbotten i tre delar.
Spritsa en ring med vaniljkräm på den understa botten och fyll sedan med frusna hallon.
Vispa grädden.
Blanda samman 200 gr vaniljkräm med 400 gr vispad grädde.
Stryk ett lager med vaniljkrämsgrädde över bären och täck med en bit av botten.
Bred ett ganska tjockt lager med vaniljkrämsgrädde på botten.
Täck sedan med den sista delen av tårtbotten men lägg den skurna sidan upp.
Bred ett lager med grädde över hela tårtan.
Kavla ut marsipanen lagom tjock och täck sedan tårtan.
Skär rent längst kanten.
Dekorera tårtan med valfria figurer eller blommor i alla de färger som du gillar.
Pudra eventuellt över florsocker.
 
 
 
 
 
 
Så nu hoppas jag att födelsedagsbarnet snart har somnat sött med magen full av tårta och har fått öppnat en hel hoper med roliga paket!
Själv har jag inte magen full av tårta men kommer nog att somna rätt gott iallafall ikväll. Det brukar inte vara några större problem med själva insomnandet och just nu är jag inne i en bokläsarperiod då jag prioriterar ett tidigt sänggånde för att få chansen att hinna med att läsa några sidor i boken. Just nu läser jag "Färjan" som är skriven av Mats Strandberg. En otäck bok som handlar om vampyrer, men den är så välskriven att det gör mig ingenting att det handlar om något sådant. Han har verkligen lyckats att förmedla alla sorters känslor som uppstår bland karaktärerna och då jag känner efter att ha läst drygt halva boken, att åka färja någon mer gång är inte aktuellt, ja men då måste han ju ha lyckats!
 
Ta hand om dig!