Var sak har sin plats
Vaknade idag vid kvart i nio, vet inte när jag sov så länge senast, men vaknade pigg och utvilad, en känsla som har hållit i sig hela dagen. Så idag har jag passat på att städa lite här i vårt residens då jag är på alerten och vädret ändå har varit grått och regningt. Jag förundras över hur dammigt det är överallt då jag städar varje vecka. Undrar var allt dammet kommer ifrån vecka efter vecka!
 
 
Jag passade även på att plocka om lite grann bland sakerna som finns uppställda i vårt hus och började som vanligt fundera över olika saker, bland annat över hur fel eller rätt det kan kännas bara genom att flytta en pryl eller två. Hur ett rum kan kännas så mycket luftigare genom att bara plocka bort något litet eller att det blir så rätt att placera just den saken på just den platsen. Eller den där krypande känslan i kroppen som kommer så fort man går in i ett rum, då man kan känna hur det är något som inte riktigt stämmer och lättnaden därefter då man hittar den felande länken och kan göra något åt det.
På något sätt så undrar jag över om det är så att det är förutbestämt var saker ska vara men att det kan ta ett tag innan de riktigt hittar"hem" dit de ska befinna sig. Lite som oss människor, det kan ta ett tag innan man hittar sin plats där man verkligen hör hemma.
 
 
I vårt hus finns det mycket saker. En del finns framme och en del står undanstuvade i skåp och skrymslen för att plockas fram ibland. Väldigt mycket av våra prylar har hamnat i de rum i huset som ska renoveras men vi inte har orkat/hunnit ta tag i än och då blir de gärna lite av förråd för bortglömda saker. Även övervåningen har lyckats få den stämpeln och det var just där som jag gjorde dagens fynd idag. En liten oljelampa stod på ett av våra halvmånebord i vårt blivande sovrum. Dammig, oputsad och såg allmänt ledsen ut där den stod lite på undantaget. Jag vet inte varför jag såg den just idag, varför mina ögon och minna tankar drogs till just denna lampas öde och det spelar ju egentligen inte den minsta roll i detta sammanhang. Jag hittade den, punkt slut!
Den fick följa med ner i köket för en rengöring och jäklar så fin den blev när det gick att se igenom glaset och mässingen, tror jag att det är, blev lite mer blänkande än innan. Av någon anledning så slängde jag ett öga åt vår kakelugn som vi har i köket och vips så infann sig den perfekta platsen för lampan. Väl ditställd så kändes det som om den var ämnad att få just den platsen av alla platser som finns i detta hus. Ja ni vet, var sak har sin plats...
 
Nu ska här fortsätta att njutas av helg och lördag. Det får nog tändas upp en liten brasa här lite senare och med något gott på tallriken och något gott i glaset så ska vi nog klara av den här lördagen också!
 
Ta hand om dig!