Juleljus och saffransbak
Dagens tempo har varit 170 km i timmen känns det som, men jag gillar det. Jag gillar det för att det är mitt val och jag gör de saker som jag har valt och prioriterat.
Nu när göromålen nästan är klara känner jag mig nöjd och ska snart sätta mig i soffan med en lussebulle och måhända en mugg med glögg. När jag reflekterar och tänker efter vad jag har gjort så har det mesta gått i doftens tecken. Kanske det sinne jag minst av allt skulle vilja bli av med. Tänk vad många minnen som sitter i dofter! Farmors hus, klassrummet, både trevliga och mindre trevliga doftminnen.
Igår fick ni se min adventsljusstake i vardagsrummet. Den är mycket enkel och enbart dekorerad med siffror. Idag fixade jag till den som vi har i köket. Den fick bli på ungefär samma sätt som den alltid brukar bli dekorerad. Jag har ett måste dock, det är att den ska dekoreras med kryddor som doftar. Det blir oftast kanelstänger och stjärnanis och ibland pomeransskal. Dessa tre kryddor blev det i år och det doftar alldeles ljuvligt i köket just nu.
I bakgrunden kan ni se en av de fantastiskt mysiga tomtar som min duktiga svärmor har virkat.
Just nu spelas Peter Jöbacks julskiva och det bakas lussebullar för fullt. Idag testar jag ett nytt recept och gör en liten egen tvist på det samtidigt. Det kan ju vara dumt att göra precis som man ska... 
Jag tittar gärna på Nyhetsmorgon på 4:an på helgerna och det är ofta som det är konditorer som är där och bakar i direktsändning. De ger ofta lite tips om hur man ska göra för att lyckas med sitt bröd och jag snappar upp en del av det de säger.
 
 
 
Lussebullar
Ca 40 stycken
  • 50 gram jäst
  • 200 gram smör
  • 1 gram saffran
  • 5 dl mjölk
  • ½ dl vispgrädde
  • 2 ägg
  • 2 dl strösocker eller vit sirap
  • 1 nypa salt
  • ca 16 dl vetemjöl special
  • russin till dekorering
  • 1 ägg + 1 msk vispgrädde till pensling
Börja med att blötlägga russinen i vatten i minst 2 timmar.
Smula ner jästen i en bunke.
Smält smöret tillsammans med saffran.
Häll i mjölk och vispgrädde i smöret.
Häll över vätskan och rör tills jästen har löst upp sig.
Tillsätt strösocker eller sirap tillsammans med äggen och rör tills det har blandat sig väl.
Blanda ner mjölet, men tillsätt bara så mycket så att degen lagom släpper kanterna, använd helt assistent eller någon annan bakmaskin som orkar med en vetedeg.
Låt degen knådas i ca 10 minuter.
Jäs degen i 50 - 60 minuter.
Ta upp den på mjölat bakbord och knådan den bara lite lätt.
Dela degen i mindre bitar och forma dem till lussekatter eller annan valfri form.
Låt dem jäsa på plåt ytterligare ca 60 minuter.
Värm ugnen till 200 grader.
Vispa upp ägget tillsammans med vispgrädden och pensla bullarna.
Dekorera med russin.
Grädda bullarna mitt i ugnen i 8 - 10 minuter.
 
Genom att du blötlägger russinen innan så suger de inte åt sig vätskan från degen, vilket kan göra bullarna torra. Ett knep som jag har hört från någon duktig bagare, kommer inte ihåg vem.
 
Nu lyser det stjärnor och ljusstakar i alla våra fönster så nu ska jag bara njuta av det fina och vackra tillsammans med min dotter.
Ha en fortsatt skön lördagskväll!