Sysselsatta söndag.
Tänk vad fort en helg går! Nu är det redan söndag och jag börjar mentalt förbereda mig inför jobbveckan. Egentligen är det ju helt fel att göra det, men det är svårt att inte tänka tankar om vad man har planerat, hur man ska genomföra det, om man har några möten inplanerade och sådana saker. 
Att sysselsätta mig med något hjälper givetvis att hålla tankarna borta, och jag ska erkänna att jag brukar spara tvätten till söndagen för att just ha något att göra. Ibland blir det lite annat också, så även idag.
Idag passade jag på att baka biskvier. det är lagom att göra de olika momenten i bakningen mellan tvätthängningen. Det gäller att vara så effektiv som möjligt.
Jag har haft lust att testa att baka biskvier som är smaksatta med lime. Jag gillar lime bäst av citrusfrukterna, dess friska smak gör sig bra tillsammans med det söta. Så idag passade jag på att göra dem. 
Jag "fuskar" lite genom att använda mig av mandelmassa, tycker inte att det är värt tiden det tar att skålla och skala mandel för att kunna baka bottnarna och idag finns det så bra kvalitet på mandelmassa.
 
Limebiskvier 
20-25 stycken
 
Bottnar
  • 250 gram mandelmassa
  • 2 dl strösocker
  • 2 äggvitor
Sätt ugnen på 175 grader.
Riv mandelmassan fint. Tillsätt strösockret och äggvitorna och rör om ordentligt.
Klicka eller spritsa ut smeten på bakpapperklädd plåt. Tänk på så att det är ganska långt mellan klickarna.
Grädda dem i mitten av ugnen i cirka 15 minuter.
 
Smörkräm
  • 200 gram smör, rumsvarmt
  • 3 dl florsocker
  • 2 äggulor
  • 1½ msk vaniljsocker
  • rivet skal och saft av 1 lime
Blanda ihop alla ingredienser till en jämn smet.
 
Glasyr
  • 200 gram vit choklad
  • rivet skal av 1 lime
När bottnarna har svalnat brer du ett lager med smörkräm på var och en. Ställ dem kallt. Jag brukar ställa dem i frysen i en timme ungefär.
Smält chokladen, antingen i vattenbad eller i micron. Rör ner det rivna limeskalet.
Doppa sedan ovansidan i chokaden och ställ dem sedan, helst på att galler, att stelna.
Klara att äta!
 
Ni som läste mitt inlägg igår känner säkert igen fatet som biskvierna ligger på. Det passade väldigt bra att använda det idag till min fotografering. 
Just nu använder jag min mobil till alla kort jag tar, men jag måste erkänna att jag är lite sugen på en ordentlig kamera så jag kan ta lite finare bilder. Jag kanske kan önska mig det av tomten iår.
Ha en det så bra resten av er söndag!
 
#1 - Leena

Bakning är inte min favoritsysselsättning, men häromveckan skulle jag ge mig på att göra Citron och lakritsbiskvier till Gläntans torsdagsfika. Aldrig mer....haha

Svar: Ge inte upp! 😃
Viktoria Grönqvist Alvin