Clementiner i mängder
Jag har ibland en lite för romantisk inställning till livet och jag skulle ibland vilja benämna den som naiv vissa stunder. Eller.. det kanske bara är mina förhoppningar som inte går hand i hand med verkligheten, hur gärna jag än vill att den ska göra det.
Vad har det här med clementiner att göra tänker ni nog då och den lilla historien vill jag delge er nu och det finns nog många fler än jag som har det här så kallade problemet, inte bara till jul utan det poppar upp lite nu och då i livet.
 
Min förhoppning/inställning/tanke är att det vid jul ska stopas mer fingrar i fruktskålen än vad det gör i chokladkartongerna. Gör det det? Nja, med facit i hand så är det ingen skillnad från förra julen eller heller inte flera jular tillbaka heller. Det är en form av utopi som glänser i mina funderingar, en fin sådan, men den slår liksom aldrig riktigt in.
Men hur eller hur så tänker jag som så att om jag nu köper hem en himla massa goda äpplen och clementiner, det är julfrukterna för mig, så kommer alla gäster inklusive mig att ta både en och två frukter och rata de där olika chokladkartonger, skumtomtar och Twistkarameller som ligger så fint upplagda på godisfatet. Men det slutar med att frukten ligger bortglömd i kylskåpet, den kommer inte ens fram på Gottebordet! Resultatet blir en himla massa äpplen och clementiner som ligger i fruktlådan och börjar se sina bästa dagar.
 
Vilken tur att det fins människor som delar med sig av sina recept och idéer om hur man kan ta tillvara på överblivna rester, för det är nog så jag får se på dem frukten i kylskåpet. Av någon anledning så snubblade jag över ett recept på en blogg där tjejen i fråga hade gjort inkokta clementiner. Wow vilken bra idé! tänkte jag då. Men som ni vet idag så följer jag sällan ett recept helt och fullt utan frångick det lite och gjorde min egen lilla twist på det. Just nu är de fortfarande varma och jag kan inte ge någon recention på resultatet, men vad då, det kan ju inte annat än bli lyckat. Men vill du göra enligt originalreceptet så hittar du det här annars hittar du mitt här nedan.
 
 
 
Inkokta clementiner med kanel och vanilj 
ca 10 portioner
  • 20 clementiner
  • 6 dl vatten
  • 1½ dl strösocker
  • 2 dl råströsocker
  • 2 kanelstänger
  • 1 vaniljstång
Skala clementinerna, gärna med kniv för att få fram fruktköttet. Det gör att clementinerna lättare drar åt sig den smaksatta sockerlagen.
Lägg de skalade clementinerna i en stor burk.
Dela vaniljstången och skrapa försiktigt ur fröna.
Koka ihop vatten, strösocker, råsocker kanelstång och vaniljstång+frön.
Häll över den heta lagen över clementinerna och låt både kanelstång och vaniljstång följa med.
Låt dem stå, gärna ett dygn, innan du smakar dem.
Servera dem gärna med vaniljglass, smaksatt grädde, jättegott att smaksätta med olika likörer, eller något annat gott tillbehör.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nu får vi se vad resten av dagen har att erbjuda. Det kan bli mycket... eller så blir det ingenting alls... Jag är öppen för alla lösningar och förslag och har tankarna om att det blir vad det blir.
 
Ta hand om dig!