Citrongott!
Har nu slagit mig ner här en stund efter mycket sport på både TV och i verkliga livet. 
Jag följer inte fotbolls-EM slaviskt och tittar lite när jag tycker att jag har tid och lust och då gäller det även när vårt egna landslag spelar. 
Här fick vi på TV:n när den första halvtimmen var spelad i Sveriges match och jag satte mig ner en liten stund tills det började krypa i kroppen på mig och jag hade svårt att sitta still. För att råda bot på rastlösheten så tog jag ett varv i elljusspåret och det var inte tjockt av folk som var ute och sprang kan jag lova. Jag undrar vad det kan beror på?
 
Förövrigt så består vardagen av sista veckan med eleverna innan det är dags för dem att gå på sommarlov och jag har sedan två dagar nästa vecka, måndag och tisdag, som ska jobbas sedan är det dags för semester.
På fredag är det inte bara skolavslutning för de elever som går på låg- mellan- och högstadiet utan det är även student för stadens gymnasieelever. 
Då är det dags för min svågers son att äntligen få springa ut genom gymnasiets portar för sista gången och ut i vuxenlivet! Det är en spännande tid som ligger framför honom och jag önskar honom allt gott som han kan få!
Han har bjudit in oss till att närvara vid både utsparken och festligheter senare på eftermiddagen och jag har fått äran att baka tårtorna till bjudningen. 
 
Jag ska inte avslöja här hur mina tankar går kring hur de ska se ut, det kommer senare kan jag lova, men att göra tårtor till så många kräver lite planering och ett tidsschema som är skäligt, framförallt när jag jobbar samtidigt. Bottnarna är redan fixade, de bakades i lördags, och ligger nu i frysen för att börja fyllas nu imorgon. 
En ingrediens som ska ingå i en av fyllningarna är lemon curd. Jag gillar verkligen den syrliga lena smaken som den har och det är förvånansvärt lätt att göra den själv. Det är få ingredienser och har man bara gott om tid och bara tar det lugnt så kan jag lova att du inte misslyckas.
Jag kokade dubbel sats idag då det som sagt är tre tårtor som ska fyllas, men en sats ger en lagom mängd som man hinner äta upp under rimlig tid. I kylskåp så håller den sig någon vecka och har man väl gjort en sats så hittar man många bra användningsområden till den.
 
 
 
Lemon curd 
  • 3 citroner
  • 1½ dl strösocker
  • 50 gram smör
  • 2 msk majsstärkelse
  • 2 ägg 
  • 2 äggulor
Tvätta citronerna väl.
Riv skalet på alla tre citronerna och pressa saften ur två.
Lägg detta i en kastrull tillsammans med strösocker och smör.
Låt allat koka ihop en liten stund.
Sila bort citronskalet och häll tillbaka den heta vätskan i kastrullen.
Pressa saften ur den tredje citronen och blanda ner majsstärkelsen i saften.
Rör ner blandningen i innehållet i kastrullen.
Vispa lätt samman äggen i en skål och rör ner det i den heta vätskan.
Ställ tillbaka kastrullen på värmen och låt det tjockna under ständig omrörning.
Häll upp på burk omedelbart och låt den svalna.
 
 
 
 
 
 
Nu är det snart dags för mig att slå igen de små blå för den här dagen. Det är svårt att varava ner och inse att dagen är slut trots att det är ljust ute. Men jag kan lova att när jag väl har lagt ner huvudet på kudden så dröjer det inte länge fören jag sover min skönhetssömn!
 
Var rädd om dig!