Känslan som infinner sig när man städar
Städning... ett ord som ger mig både rysningar och tillfredsställelse, på en och samma gång. 
Rysning på grund av att det är så ofantligt tråkigt att städa, det tar energi från annat som man så mycket hellre skulle vilja ta sig an.
Tillfredsställelse på grund av att se hur det blir en annan glans och lyster på de ställen som man röjer på. Man får uppleva, för en kort stund, hur det kan se ut i ett hem där det bor en eller flera personer som är noga och håller ordning på sina saker. För att inte tala om den där härliga känslan som infinner sig när det rasslar till i dammsugarröret, om det nu inte var från något som inte var tänkt skulle fångas upp.
 
I vårt hus är min man den som har mest ordning och reda vad det gäller att se till att var sak är på sin plats. Jag kan vara lite mer slarvig och glömmer bort att lägga tillbaka sakerna där de ska vara. Det är mer än en gång som saker har mellanlandat på de mest konstiga ställen och sedan blir jag överraskad av att se dem ligga just där, för jag har glömt att jag och ingen annan än jag lade dom där. 
 
Sneakpeak från dagens bakning innan det stora stökslaget drog igång.
 
Ett rum i huset som ständigt är i behov av städning är köket. Dels används det väldigt flitigt här hemma hos oss, men den största orsaken är att det är jag som använder det mest. 
Vissa dagar är det dammigt av mjöl, andra är det kletigt av socker och sirap och de värsta dagarna är de då det både är dammigt och kletigt på samma gång! 
Idag var en sådan dag då det var både dammigt, kletigt och lite blött efter bakningen och sucken jag drog då jag fick syn på den oreda som jag hade ställt till med, den var tur att ni inte hörde. Jag fick bli lite som Pippi Långstrump och säga till mig själv på skarpen att nu var det bara varsågod att städa!
Men känslan som infann sig när jag sedan var klar, den är näst intill obeskrivlig och att nu komma in i köket och se hur både bänkar och golv blänker, ja den är härlig. 
Och resultatet av bakningen? Nja, jag är inte helt nöjd med utseendet men hoppas på att det smakar godare än det ser ut, självkritisk som jag är, och bilder och recept kommer imorgon då jag inte vill avslöja något för mina kollegor då det var deras fredagsfika som fixades med i köket idag.
 
Ta hand om dig!