Petit choux
Idag står det bara ett namn i almanackan, nämligen Valentin. Ett vackert namn tycker jag och i min fantasi så ser jag framför mig en kille som är snäll och omtänksam mot alla och inte bara en kärleksfull person gentemot det motsatta könet. 
 
För mig är Alla hjärtans dag inte bara en dag där alla människor som lever i ett förhållande, oavsett om det är hetro- homo- eller vilken läggning det än må vara, ska bry sig om varandra lite extra. Nej, för mig handlar det om en dag då jag har chansen att uppskatta ALLA människor lite extra. Det kan vara min man, mina barn, vännerna eller personen som jag möter i affären. Bjuda på ett leende, ja jo jag är medveten att man kan bli idiotförklarad för detta men det är det värt, och att alla ska få möjligheten att bli sedda med en tanke av vänlighet. Det skulle givetvis vara självklart att det ska vara så varje dag, men sanningen är lite annorlunda, men kan jag bjuda på glädje för någon denna dag på året så är det en bra början. Måste bara få in en bra rutin för de övriga 364 dagarna... Men jag gör så gott jag kan och övar så mycket jag bara orkar.
 
På jobbet idag så har hela dagen genomsyrats av kärlek och alla ni som arbetar med barn vet hur mycket ovillkorslös kärlek man får från dem. Deras glädje och lycka smittar av sig så lätt och jag absorberar så mycket jag bara kan.
 
Väl hemma så var det klart att min man skulle få en del av all den kärlek och energi som jag har tankat under dagen och ni är många som har hört uttrycket att vägen till en mans hjärta går genom magen. Jaha, bara att köra vidare på det fast jag vet att jag redan har vunnit min mans hjärta för länge sedan och jag vårdar det ömt.
Håkans uppskattning för att jag finns vid hans sida i nöd och lust visade sig i en stor bukett alldeles fantastiska tulpaner som stod på middagsbordet när jag kom hem och jag toppade det hela med att fixa något gott till kaffet. Idag resulterade det i en liten omgång petit choux fyllda med jordgubbar och grädde. 
Så nu sitter vi här mätta, nöjda och belåtna och känner tacksamhet att just vi två fann varandra för snart 13 år sedan! Tänk att man kan vara lika kär nu som då!
 
 
 
Petit choux 
12 stycken
  • 75 gr smör
  • 2 dl vatten
  • 2 dl vetemjöl
  • 3 ägg
Koka samman smör och vatten i en kastrull.
Tillsätt vetemjölet, lite i taget, under kraftig vispning.
Ta bort kastrullen från värmen och vispa ner äggen ett i taget.
Spritsa eller klicka ut smeten på en bakplåtsklädd plåt.
Grädda i mitten av ugnen, 200°, i ca 20 minuter.
Låt dem svalan på galler.
Använd en sax och klipp av ett lock på varje petit choux.
Fyll dem med bär och grädde, lägg på locket och pudra över florsocker.
 
 
 
 
 
 
 
Som mamma till vuxna barn så kan jag sakna att inte få ha dem hemma en sådan här dag, men då jag vet att de är medvetna om att jag älskar dem till månen och tillbaka och gör vad som helst för att de ska må bra så lindrar det saknaden en del. 
Jag är noga med att tala om för dem att jag älskar dem oavsett vad som händer och ser till att de får höra det ofta. Som mamma har jag ett stort ansvar för att fostra mina barn till att bli omtänksamma och kärleksfulla personer som hyser respekt för sina medmänniskor, oavsett om det är Alla hjärtans dag eller inte.
 
Kristoffer och Andrea, jag älskar er!