Broccolisoppa
Torsdag och det innebär att jag är den som lagar mat här hemma. Jag är lyckligt lottad som slipper den sysslan måndag, tisdag och onsdag varje vecka då min älskade man är den som hinner med det före mig och jag har absolut inget emot det. Men torsdag är min matlagningsdag då jag slutar jobbet relativt tidigt om man jämför med de första tre dagarna i veckan.
Den ständiga kampen vad jag ska tillaga till middag känner ni nog igen och vi är många som har denna strid antingen med oss själva eller med hela familjen som alla kanske har egna starka viljor.
Argumenten far som pingpongbollar i tankarna varför det är bra att laga den eller den rätten. Det kan vara allt från att det går fort (tyvärr en vanlig ursäkt då det är så tråkigt att laga mat i veckorna) till att det var så länge sedan vi åt det till att det är ju så gott, men hur eller hur så känns det periodvis som man äter samma samma mat dag ut och dag in, vecka ut och vecka in. 
Efter lite invetering i kyl och frys så lyckades jag skramla ihop en broccolisoppa som jag toppade med lite creme fraich som jag smaksatte med riven pepparrot och lade på några räkor på toppen. Lagom matigt och mycket värmande i dag då vädret inte är av den ljuvligaste sorten. Soppan går fort och lätt att tillaga och med få ingredienser av de sorter som man oftast har hemma i kylskåp och skafferi.
 
 
 
Broccolisoppa 
2 portioner
  • 250 gr färsk eller fryst broccoli
  • 1 potatis
  • 1 purjolök
  • 1 grönsaksbuljongtärning
  • 6 dl vatten
  • 1 dl matlagningsgrädde
  • salt
  • vitpeppar
Skala potatisen och skiva den ganska tunnt.
Skär purjolöken i slantar.
Lägg broccolibuketter, potatis,purjolök, buljongtärning och vattnet i en kastrull.
Låt allt koka i ca 10 minuter.
Mixa allt till en slät soppa.
Tillsätt matlagningsgrädden och krydda om det behövs.
Servera soppan med en klick creme fraiche som är smaksatt med riven pepparrot och toppa det hela med några räkor.
 
 
 
 
Här är det till att kura i soffan resten av kvällen. Det känns verkligen att det är torsdag och slutet av veckan och jag tor bestämt att det blir ett bokat möte strax efter att Antikrundan är slut ikväll. För det programmet få jag inte missa!
 
Ta hand om dig!