Chokladbiskvier
Då var vi framme vid söndag, veckans sista dag och den här dagen har verkligen varit en söndag än så länge. Den har sniglat sig fram, vilket är bra på sitt sätt då det känns som det är mer av ledigheten, men den har även varit lite långtråkig. Men man har ju aldrig roligare än man gör sig.
 
Jag har passat på att baka en del den här helgen och ett av de bakverk som jag passade på att baka var chokladbiskvier. Jag hade redan smörkräm i frysen, jo det går jättebra att frysa överbliven smörkräm, sedan två olika tårtbakningar och då hållbarheten inte är så där jättelång för den så fick det bli biskvier då det går år en del smörkräm då. Jag utgick från den smörkräm jag hade och fick därför göra dubbel sats men inget mig emot då det nu finns nästan 50 biskvier i frysen som väntar på att bli uppätna.
 
 
Chokladbiskvier 
ca 25 stycken
 
Botten
  • 100 gr sötmandel
  • 1½ dl strösocker
  • 1-2 äggvitor
Skålla, skala och mal mandeln.
Blanda mandeln med strösockret.
Vispa upp äggvitorna lite lätt och blanda ner dem i mandeln.
Klicka/spritsa ut små runda kakor, ca 3-4 cm i diameter, på ett bakplåtspapper som du lagt på en plåt.
Grädda dem i mitten av ugnen, 175°, i ca 8 minuter.
Lossa dem genast från pappret för att sedan låta dem svalna.
 
Smörkräm
  • 100 g smör, rumsvarmt
  • 1½ dl florsocker
  • 1 äggula
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 tsk kakao
Rör alla ingredienser till en fluffig och luftig smet.
 
Bred smörkrämen lite toppig på varje botten.
Låt dem stå kallt en stund innan du doppar dem i chokladen.
 
Choklad
  • 200 gr mörk choklad
  • 1 msk neutral olja
Smält chokladen i vattenbad.
Tillsätt oljan och blanda väl.
Doppa de kalla biskvierna så att smörkrämen täcks av choklad.
Ställ dem på ett galler så de får svalna.
 
 
 
 
 
 
Här hemma blir det nu en lugn eftermiddag och jag ska nog fortsätta den med att läsa en av de intredningstidningar som damp ner i postlådan i veckan. Det var visst tema jul nu och det är väl bara att vänja sig vid att det drar sig åt den högtiden, men vi tar väl Allhelgona först, men snart är det advent!
 
Ta hand om dig!